Modelka z dystrofią mięśniową reklamuje nowe produkty Beyoncé

Modelka z dystrofią mięśniową reklamuje nowe produkty Beyoncé

Źródło: The Guardian

Autorka: Steph Harmon

 

Jillian Mercado, blogerka i modelka z dystrofią mięśniową, została nową twarzą sklepu internetowego Beyoncé, gdzie pozuje w koszulkach, kapeluszach i swetrach, będących częścią najnowszej kolekcji sygnowanej imieniem gwiazdy pop. Mercado podzieliła się tą wiadomością poprzez media społecznościowe: OK, dziewczyny, zacznijmy FORMATION (Formation, po polsku ugrupowanie, to lutowy singiel Beyonce) — napisała na Instragramie. Jestem niesamowicie podekscytowana. Mogę w końcu ogłosić, że jestem na oficjalnej stronie Beyoncé!

Zdjęcie, które umieściła, przedstawia ją na wózku inwalidzkim w towarzystwie dwóch innych modelek. Mercado ma beyna sobie czapkę z napisem hot sauce (pikantny sos) i sweter z napisem Robię palcówkę swoim hejterom. Te słowa to fragmenty tekstu do Formation, niespodziankowego singla Beyonce, który okazał się w lutym. W piosence i klipie muzycznym, artystka bez zahamowań przedstawia swoje polityczne zaangażowanie – komentuje porażkę, jaką Stany Zjednoczone ponosiły, i ponoszą nadal, w dziedzinie stosunków rasowych, związanych nierozerwalnie z kwestią seksualności, płci czy warstw społecznych.

Syreeta McFadden, felietonistka The Guardian, świętowała powstanie klipu, mówiąc, że jest z natury polityczną i głęboką refleksją na temat czarnych i homoseksualistów, których bieżąca polityka dotyka najbardziej. Jesteśmy zmuszeni sprawić, by kwestia Afroamerykanów przestała być zagadnieniem marginalnym. Podczas swojego występu na tegorocznym Super Bowl (finałowym meczu o mistrzostwo ligi w futbolu amerykańskim), Beyoncé oddała hołd ruchom Black Panthers (Czarnym Panterom), Malcomlm X i Black Lives Matter (Życie Czarnych Ma Znaczenie).

Mercado od zeszłego roku jest reprezentowana przez IMG Models. Do tej pory brała udział w kampaniach dla Diesel Jeans i Nordstrom; jednak dwuedziestoośmiolatka zaistniała w branży dużo wcześniej, kiedy jeszcze w czasie studiów w Fashion Institute of Technology w Nowym Jorku pracowała jako stażystka w magazynach modowych. To na Uniwersytecie znajomi namówili ją do założenia bloga.

Na początku miałam opory,  powiedziała w sierpniowym Vogue. Nie byłam pewna, czy chcę przedstawić wszystkim swój świat, ponieważ nie wiedziałam, czy znajdę odbiorców. Mamy, jako społeczeństwo, wyprane mózginie interesujemy się życiem kogoś z niepełnosprawnością. Na jej blogu, Mafufactured 1987, znajdują się zarówno posty o projektach modowych Mercado, jak i informacje dotyczące jej kariery w świecie modelingu. Poprzez swój blog i media społecznościowe promuje w branży modowej różnorodność.

Byłam zszkowana, że nie spotkałam w branży nikogo takiego jak ja, powiedziała w wywiadzie dla Vogue. Dlatego dziwi mnie, kiedy ludzie, zwłaszcza dziewczęta, mówią mi, że jestem ich wzorem. Lubię takie słowa, schlebiają mi; odbieram to bardzo osobiście, ponieważ pamiętam, że kiedy dorastałam, nie miałam nikogo, na kim mogłabym się wzorować. Mercado napisała na Twitterze, że odkąd zdjęcia z kolekcji Beyonce ujrzały światło dzienne, odzew ze strony prasy jest niewiarygodny. Wykorzystała to, żeby poruszyć jeszcze jedną kwestię. Nawiązując się do sformułowania przykuty do wózka inwalidzkiego (wheelchair-bound), które dla wielu ludzi z niepełnosprawnością jest obraźliwe, napisała: Może spróbujmy zrobić coś z ograniczeniami naszego słownika (word bound)?

 

Tłumaczenie: Agnieszka Wojtczyk

Korekta: Anna Hoss


Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *