TELEFON DLA KOBIET DOŚWIADCZAJĄCYCH PRZEMOCY

Телефон для жінок, які зазнають насильства

CZYNNY PONIEDZIAŁEK-PIĄTEK
OD 11.00 DO 19.00

Активний з понеділка по п’ятницю з 14:00 до 19:00

Szukaj
Close this search box.

Modelka z dystrofią mięśniową reklamuje nowe produkty Beyoncé

Modelka z dystrofią mięśniową reklamuje nowe produkty Beyoncé

Źródło: The Guardian

Autorka: Steph Harmon

 

Jillian Mercado, blogerka i modelka z dystrofią mięśniową, została nową twarzą sklepu internetowego Beyoncé, gdzie pozuje w koszulkach, kapeluszach i swetrach, będących częścią najnowszej kolekcji sygnowanej imieniem gwiazdy pop. Mercado podzieliła się tą wiadomością poprzez media społecznościowe: OK, dziewczyny, zacznijmy FORMATION (Formation, po polsku ugrupowanie, to lutowy singiel Beyonce) — napisała na Instragramie. Jestem niesamowicie podekscytowana. Mogę w końcu ogłosić, że jestem na oficjalnej stronie Beyoncé!

Zdjęcie, które umieściła, przedstawia ją na wózku inwalidzkim w towarzystwie dwóch innych modelek. Mercado ma beyna sobie czapkę z napisem hot sauce (pikantny sos) i sweter z napisem Robię palcówkę swoim hejterom. Te słowa to fragmenty tekstu do Formation, niespodziankowego singla Beyonce, który okazał się w lutym. W piosence i klipie muzycznym, artystka bez zahamowań przedstawia swoje polityczne zaangażowanie – komentuje porażkę, jaką Stany Zjednoczone ponosiły, i ponoszą nadal, w dziedzinie stosunków rasowych, związanych nierozerwalnie z kwestią seksualności, płci czy warstw społecznych.

Syreeta McFadden, felietonistka The Guardian, świętowała powstanie klipu, mówiąc, że jest z natury polityczną i głęboką refleksją na temat czarnych i homoseksualistów, których bieżąca polityka dotyka najbardziej. Jesteśmy zmuszeni sprawić, by kwestia Afroamerykanów przestała być zagadnieniem marginalnym. Podczas swojego występu na tegorocznym Super Bowl (finałowym meczu o mistrzostwo ligi w futbolu amerykańskim), Beyoncé oddała hołd ruchom Black Panthers (Czarnym Panterom), Malcomlm X i Black Lives Matter (Życie Czarnych Ma Znaczenie).

Mercado od zeszłego roku jest reprezentowana przez IMG Models. Do tej pory brała udział w kampaniach dla Diesel Jeans i Nordstrom; jednak dwuedziestoośmiolatka zaistniała w branży dużo wcześniej, kiedy jeszcze w czasie studiów w Fashion Institute of Technology w Nowym Jorku pracowała jako stażystka w magazynach modowych. To na Uniwersytecie znajomi namówili ją do założenia bloga.

Na początku miałam opory,  powiedziała w sierpniowym Vogue. Nie byłam pewna, czy chcę przedstawić wszystkim swój świat, ponieważ nie wiedziałam, czy znajdę odbiorców. Mamy, jako społeczeństwo, wyprane mózginie interesujemy się życiem kogoś z niepełnosprawnością. Na jej blogu, Mafufactured 1987, znajdują się zarówno posty o projektach modowych Mercado, jak i informacje dotyczące jej kariery w świecie modelingu. Poprzez swój blog i media społecznościowe promuje w branży modowej różnorodność.

Byłam zszkowana, że nie spotkałam w branży nikogo takiego jak ja, powiedziała w wywiadzie dla Vogue. Dlatego dziwi mnie, kiedy ludzie, zwłaszcza dziewczęta, mówią mi, że jestem ich wzorem. Lubię takie słowa, schlebiają mi; odbieram to bardzo osobiście, ponieważ pamiętam, że kiedy dorastałam, nie miałam nikogo, na kim mogłabym się wzorować. Mercado napisała na Twitterze, że odkąd zdjęcia z kolekcji Beyonce ujrzały światło dzienne, odzew ze strony prasy jest niewiarygodny. Wykorzystała to, żeby poruszyć jeszcze jedną kwestię. Nawiązując się do sformułowania przykuty do wózka inwalidzkiego (wheelchair-bound), które dla wielu ludzi z niepełnosprawnością jest obraźliwe, napisała: Może spróbujmy zrobić coś z ograniczeniami naszego słownika (word bound)?

 

Tłumaczenie: Agnieszka Wojtczyk

Korekta: Anna Hoss

Udostępnij

Ostatnie wpisy

Nie obwiniaj! Wspieraj

Dlaczego się tak ubrałaś? Dlaczego wracałaś sama? Dlaczego piłaś alkohol? Dlaczego nikomu nie powiedziałaś? Czemu się nie broniłaś? Chcesz mu zniszczyć życie? Te pytania to