Program 8. edycji Festiwalu Filmowego Pięć Smaków

8 Festiwal Filmowy Pięć SmakówPrezentujemy program 8. edycji Festiwalu Filmowego Pięć Smaków, jedynego w Polsce i tej części Europy przeglądu kina z Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej. Odbędzie się on w dniach 12-20 listopada w Warszawie (Muranów, Luna, MSN), a następnie pojedzie do Wrocławia (21-27 XI, Kino Nowe Horyzonty) oraz Braniewa (28-29 XI, Braniewskie Centrum Kultury).

Bilety na wszystkie seanse w sprzedaży na www.piecsmakow.pl.

Po raz pierwszy festiwal będzie miał też swoją muzyczną odsłonę – cykl RADIO AZJA to trzy koncerty znakomitych alternatywnych wykonawców z Korei Płd, Japonii i Chin. W TR Warszawa zagrają Be-Being: Li & Sa (20 X), Hiromichi Sakamoto (27 XI) oraz DaWangGang (8 XII).

Jak co roku, repertuar Pięciu Smaków łączy skrajności: szalone kino gatunkowe i awangardowe autorskie obrazy, epickie produkcje i kameralne kino niezależne, wysokojakościową rozrywkę i filmy zaangażowane społecznie. Skrajności dostrzec można już w filmie, którego uroczysty pokaz otworzy festiwal. „Dama z Seulu” Jina Janga to połączenie wysokiej jakości kryminału z psychologicznym dramatem, którego bohaterem jest znakomity policjant,  czujący się… kobietą, zamkniętą w doskonałym, lecz męskim ciele.

Pokazem wieńczącym 8. Pięć Smaków będzie epicki fresk „Złoty wiek” w reżyserii legendarnej reżyserki z Hongkongu, Ann Hui. Jest to pokazana w Wenecji i wystawiona do wyścigu po Oscara biografia Xiao Hong – wybitnej pisarki z lat 20. i 30. XX wieku, w którą wcieliła się Chinka Tang Wei, pamiętna z „Ostrożnie pożądanie” Anga Lee.

Dama z Seulu

Dama z Seulu, reż. Jin Jang

Tegoroczny program festiwalu został podzielony na cztery sekcje, uzupełnione pokazami specjalnymi oraz wydarzeniami towarzyszącymi. Nowe Kino Azji to sekcja konkursowa, w której zwycięzcę 8. Festiwalu Filmowego Pięć Smaków wybierze 11-osobowe People’s Jury, w skład którego wchodzą miłośnicy kina azjatyckiego z całej Polski.
W programie znajdują się najciekawsze dzieła kina autorskiego, realizowane przez nowe nazwiska i wschodzące gwiazdy, filmy nagradzane na lokalnych azjatyckich festiwalach, a także te, które zdążyły już odnieść sukces międzynarodowy. W zestawieniu dziesięciu innowacyjnych i niebanalnych obrazów, będących istotnym głosem w kwestii kondycji Dalekiego Wschodu, znalazły się m.in. zwycięzca sekcji Horyzonty na tegorocznym festiwalu w Wenecji, kafkowski dramat sądowy „Proces” Chaitanya Tamhanego; diagnozująca problemy koreańskiego społeczeństwa historia o dojrzewaniu, miłości i przemocy „Nocny lot” Leesong Hee-ila oraz porażające wizualnie wietnamskie „2030: Woda” Nghiem-Minh Nguyen-Vo – połączenie fantastyki naukowej z kinem apokaliptycznym, thrillerem i melodramatem.

nocny lot

Nocny lot, reż. Leesong Hee-il

Queer Azja to sekcja FOCUS, mająca w tym roku charakter międzykulturowy i obejmująca przegląd najciekawszego kina z nurtu LGBTI Azji Wschodniej i Południowo Wschodniej z ostatnich dwóch lat. W ramach tej sekcji pokazane zostaną filmy m.in. z Tajlandii („Będzie lepiej”, reż. Tanwarin Sukkhapisit),Sri Lanki („Tajemnica kwiatu plumerii” reż. Visakesa Chandrasekaram) oraz Nepalu („Taniec Orchidei”, reż. Subarna Thapa). Od początku istnienia festiwalu jego celem jest wzmacnianie postawy tolerancji i otwartości, sekcja ta jest kontynuacją tego kierunku.

Tajemnica kwiatu

Tajemnica kwiatu plumerii, reż. Visakesa Chandrasekaram

 

Sekcją Na Dzikim Wschodzie to z kolei refleksja nad nośnością westernu – klasycznego hollywoodzkiego gatunku oraz kierunkiem, w którym podąża światowe kino, coraz śmielej zestawiające ze sobą odmienne tradycje i konwencje. Melancholijnie piękne „Bez przebaczenia” Lee Sang-ila to remake słynnego westernu Clinta Eastwooda przeniesiony w realia japońskie. „Wygnani” bohatera zeszłorocznych Pięciu Smaków Johnniego To – gangsterki dramat o westernowej duszy, czerpiący inspirację z filmów Sergio Leone. Z kolei opowiadające o kulinarnych zwyczajach Japończyków  „Tampopo” Juzo Itamiego należy nazwać perłą kina, zupełnie w Polsce nieznaną.

Stały element festiwalu, Kino Grozy, w tym roku będzie reprezentowane wyjątkowo licznie i po raz pierwszy w historii festiwalu zostanie objęte plebiscytem publiczności. Azja niezmiennie dostarcza mocnych wrażeń, a horrory i thrillery okazują się doskonałą formą do opowiadania o współczesności, z czego filmowcy korzystają bez ograniczeń i z ogromną fantazją.  Wyjątkowym wydarzeniem będzie popularna wśród widzów Japońska Noc Grozy – potrójna porcja mocnych wrażeń serwowana przez mistrzów kina z Kraju Kwitnącej Wiśni: Sabu („Miss Zombie”), Takashiego Miike („Po twoim trupie”) i Siona Sono („Zabawmy się w piekle”).

Atrakcyjne tytuły czekają wśród Pokazów Specjalnych, premierowych filmów utytułowanych autorówBohater retrospektywy ubiegłorocznych Pięciu Smaków, Tetsuya Nakashima, wraca z „Kanako w krainie czarów” – potężną filmową petardą, montowaną w zawrotnym tempie bezlitosną refleksją nad kondycją współczesnego świata. Gwałtowną wizję prezentuje także „Raid 2: Bardacha” Garetha Evansa, olśniewająca realizacyjnie kontynuacja indonezyjskiego przeboju, który stał się objawieniem dla miłośników kina sztuk walk. Niezwykłą hybrydą fabuły i dokumentu jest „Fabryka dzieci” Eduardo Roya Jr, wejrzenie w jeden dzień życia największego szpitala położniczego w Manili.

Kanako

 Kanako w krainie czarów, reż. Tetsua Nakashima

 

Już po raz drugi zaprezentujemy Fresh Wave, zestaw najlepszych krótkich metraży najmłodszego pokolenia filmowców z Hongkongu, wybranych spośród laureatów projektu Fresh Wave, realizowanego od 2005 roku, pod patronatem Johnniego To i Hong Kong Arts Development Council. Warto się przekonać, co potrafią twórcy pochodzący z tak zasłużonego dla współczesnego filmu miejsca. Dodatkowy pokaz tych filmów odbędzie się w kinie Atropos  (w Państwowym Muzeum Etnograficznym).

Pięć Smaków to także Wydarzenia Towarzyszące. W Muzeum Azji i Pacyfiku zaprezentowany zostanie cykl wykładów „Ciało i seksualność w Azji’, będący naturalnym przedłużeniem sekcji Queer Azja. W programie m.in. wykłady o erotycznych fetyszach w japońskiej popkulturze oraz o tatuażach etnicznych w Azji Południowo-Wschodniej.

W Barze Prasowym i Południku Zero odbywać się będą bezpłatne pokazy filmów zebrane pod hasłem „Azja w obiektywie” – spojrzenie polskich filmowców na Daleki Wschód. Po seansach zapraszamy na spotkania z twórcami.

Szansą na lepsze poznanie Azji będzie także AZJAGRA. W programie japońska kendama, bierki mikado, chiński tangram, tybetańskie do tse, wietnamskie b u cua cá cop oraz wiele innych gier i zabaw z Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej. AZJAGRA to zawody, konkursy i aktywności rozwijające sprawności manualne, spostrzegawczość, refleks, wyobraźnię oraz kreatywność.

Unikatowym wydarzeniem będzie również organizowane po raz pierwszy Wietnamskie Kino Samochodowe. Na parkingu przy Centrum Handlowym Marywilska 44 odbędzie się pokaz filmu ”2030: Woda” Nghiem-Minh Nguyen-Vo.

LISTA WSZYSTKICH FILMÓW festiwalu ZNAJDUJE SIĘ TUTAJ

 

Pokazy odbywać się będą w kinach Muranów (bilety w cenie 13-17 zł), Luna (bilety w cenie 13-17 zł) oraz w MSNie (bilety w cenie 15 zł). Wybrane filmy zobaczyć będzie także można na platformie Kinoplex.pl

 

Organizator: Fundacja Sztuki Arteria

Sponsorzy: Asia Travel, Hong Kong ETO

Patroni medialni: FilmWeb, TVP2, CoJestGrane, TVP Kultura, Tygodnik Powszechny, AMS, Gazeta.pl Warszawa, Tokfm, Podróże, Kukbuk, KINO, Hiro, Aktivist, EKRANy, QUEER.pl, Feminoteka, 5kilo kultury, Trendy Kultury, IRKA, Replika, etnosystem.pl, Popmoderna, Dzika Banda, Magazyn Kulturalny, Plac Defilad, wazji.pl, Japonia-online, CSPA

Partnerzy: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Miasto Stołeczne Warszawa, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Japan Foundation, Ambasada Tajlandii, Kinoplex.pl, TR Warszawa, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Kino Muranów, Kino Luna, Kino Nowe Horyzonty, Muzeum Azji i Pacyfiku, Południk Zero, Bar Prasowy, Sen Pszczoły Lof Hotel, Queer UW


Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *