Według najnowszego badania Programu Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów (PISA) przeprowadzonego w ramach Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) niechęć dziewcząt do nauk ścisłych wynika nie tyle z „wrodzonych różnic”, ale ze stereotypów płci wpojonych przez społeczeństwo, szkołę i rodzinę.
Zdaniem sekretarza generalnego OECD Angela Gurri, różnice miedzy chłopcami i dziewczętami wynikają bardziej z ich odmiennego podejścia do nauki, zachowania w szkole czy sposobu spędzania wolnego czasu. Co więcej, wiążą się też z poziomem przekonania co do własnych możliwości jako uczennic/uczniów.
Jak wynika z raportu 6 na 10 uczniów z niskimi wynikami w czytaniu, matematyce i przedmiotach ścisłych to chłopcy. Jednocześnie jest o wiele bardziej prawdopodobne, by w przyszłości to mężczyźni a nie kobiety studiowali przedmioty wymagające znajomości tych zagadnień. Według OECD mniej niż jedna na 20 dziewcząt bierze pod uwagę karierę zawodową związaną z naukami ścisłymi, technologią, inżynierią i matematyką.
Dodatkowo, we wszystkich badanych krajach rodzice oczekiwali, że ich synowie, a nie córki, znajdą pracę w dziedzinach związanych z nowoczesnymi technologiami, naukami ścisłymi lub inżynierią, nawet jeśli i synowie, i córki posiadają podobne możliwości opanowania tych przedmiotów.
Cały raport można znaleźć na stronie OECD: www.oecd.org/pisa/keyfindings/pisa-2012-results-gender.htm
Źródło: PAP
Informację przygotowała i opracowała Karolina – wolontariuszka Feminoteki.
Rozwój wolontariatu w fundacji Feminoteka jest możliwy dzięki dofinansowaniu rozwoju instytucjonalnego w ramach Programu Obywatele dla Demokracji finansowanego z Funduszy EOG.