Południowoazjatyckie społeczeństwa matriarchalne

Zdjęcia matriarchalnych społeczności pokazują, jak na świecie wygląda równość płci. W tych południowoazjatyckich plemionach to kobiety dzierżą władzę.

Źródło

Autorka: Maddie Crum

Pewna siebie dziewczynka pozuje do zdjęcia, trzymając rękę na biodrze. Ma delikatny kwiat we włosach, znajduje się w tle fotografii, ale w jej obecności można zauważyć coś władczego. Wygląda ona, jak na swój wiek, na poważną i pewną siebie – tam, gdzie żyje, bycie dziewczynką nie wydaje się umniejszać jej wiary w siebie.

Zdjęcie wykonano w Badjao (Malezja). Przedstawia jedną z czterech południowowschodnich azjatyckich społeczności, które Pierre de Vallombreuse uwiecznił w ramach projektu fotograficznego. Celem przedwsięwzięcia było przedstawienie społeczności, w których równość płci jest już na porządku dziennym, albo jest na bardziej zaawansowanym etapie niż na Zachodzie.

Fotograf skupia się w szczególności na społeczności Khasi, matrylinearnej i matrylokalnej kulturze północnowschodnich Indii, gdzie dzieci co do zasady noszą nazwisko mamy, a spadek jest przekazywany córkom; na społeczności Palawan, niezhierarchizowanej wspólnocie na Filipinach, gdzie równość mężczyzn i kobiet ma rodowód historyczny; na społeczności Mosuo w południowozachodnich Chinach, które charakteryzuje różnorodność form matriarchatu i patrymonialnej hierarchii; oraz egalitarne i libertariańskie grupy z Badjao.

Te tubylcze społeczności są fotografowane przez Vallombrehuse od trzydziestu lat. Jako że fotograf był Sekretarzem Generalnym Stowarzyszenia Antropologii i Fotografii na Uniwersytecie Paris Diderot, jego praca ma również wydźwięk antropologiczny. Przedstawione zdjecia są zatem czymś więcej niż obrazem równości płci; Pierre de Vallombreuse wziął pod lupę także tradycje każdej z kultur.

Według fotografa, to, co zaobserwował podczas swojej pracy, jest obiecujące dla przyszłości Zachodu — a także społeczności będących obecnie pod wpływem globalizacji. W notce prasowej, dotyczącej najnowszej książki i wystawy artysty, Arthaud Publishing napisało: W rzeczy samej, niektóre kultury, wydaje się, są pod wpływem odwrotnej tendencji: kobiety zajmują centralne miejsce podwalin społecznych i duchowych, zachowując lub domagając się równości płci i wzajemnego szacunku. Istnieją modele społeczeństwa, gdzie o pozycję kobiet nie trzeba walczyć.

Autor zdjęć: Pierre de Vallombreuse

Tłumaczenie: Agnieszka Wojtczyk

Korekta: Anna Hoss

560c2bf31b00002f00dfdfbb

560c2bf31900002f00fded3e

560c2bf31900002f00fded3f

560c2bf61900003000fded40

560c313e1800002a00831602


Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *