Fundacja Feminoteka, Głosy Przeciw Przemocy i Grupa Badawcza “Gender w podręcznikach” realizują wspólny projekt “Kobiety i mężczyźni, chłopcy i dziewczęta RAZEM przeciw stereotypom płciowym”.
Kim jest Grupa Badawcza ,,Gender w podręcznikach”?
,,Gender w podręcznikach” to interdyscyplinarny zespół, który tworzą badaczki i badacze, reprezentujący różne dziedziny nauki, ośrodki naukowe i edukacyjne w Polsce. Do projektu zaproszeni są również nauczycielki i nauczyciele, studentki i studenci.
Jaki robi ,,Gender w podręcznikach”?
Rekonstruuje i krytycznie analizuje zawartości polskich podręczników oraz treści podstaw programowych pod kątem prezentowanych i promowanych w nich wzorców i idei dotyczących kobiecości, męskości oraz relacji miedzy dziewczynkami/kobietami i chłopcami/mężczyznami.
Jakimi problemami badawczymi się zajmuje?
– Czy i jakiej treści stereotypy związane z płcią występują w podręcznikach?
– Na ile zawarte w podręcznikach treści i ilustracje promują wielostronny rozwój zarówno dziewczynek, jak i chłopców?
– W jakim zakresie rzeczywista różnorodność dotycząca ciała, cech psychicznych, ról społecznych oraz zawodów realnie żyjących kobiet i mężczyzn, znajduje odzwierciedlenie w podręcznikach?
– W jakim stopniu treści podręczników nasycone są koncepcjami tradycyjnego podziału ról i sfer funkcjonowania społecznego kobiet i mężczyzn?
– Z jakimi innymi cechami powiązane są i krzyżują się stereotypy związane z płcią (wiek, pochodzenie etniczne, (niepełno)sprawność, itp.)
Jaki jest zakres badań?
Analizie poddane zostaną wszystkie podręczniki dopuszczone do użytku szkolnego i przeznaczone do kształcenia ogólnego w zakresie wszystkich przedmiotów, na wszystkich poziomach w różnych typach szkół, zgodnie z nową podstawą programową.
Więcej o działaniach ,,Gender w podręcznikach” na stronie i facebooku.
Projekt realizowany w ramach programu Obywatele dla demokracji finansowanego z funduszy EOG .