Debatą „Podręczniki bez uprzedzeń i dyskryminacji. Projektowanie zmian”, która odbyła się 29 lutego 2016 roku w Poznaniu, zakończyłyśmy projekt „Kobiety i mężczyźni, chłopcy i dziewczęta RAZEM przeciw stereotypom płciowym”. Efektem jest m.in. trzytomowy raport „Gender w podręcznikach”, który został zaprezentowany podczas poznańskiej debaty.
Raport „Gender w podręcznikach” to wynik pracy niemal 100 osobowego interdyscyplinarnego zespółu badaczek i badaczy. W efekcie analizą objęto 227 czyli 25% podręczników dopuszczonych przez MEN w 2013 roku do użytku szkolnego i przeznaczonych do kształcenia ogólnego w zakresie 28 przedmiotów, na wszystkich poziomach w różnych typach szkół. Analizie jakościowej poddana została również treść nowej podstawy programowej oraz dokumenty prawne dotyczące problematyki stereotypów i uprzedzeń związanych z płcią w edukacji szkolnej.
Ale raport – choć niewątpliwie jest dumą projektu – to tylko jedno z wielu zrealizowanych działań. „Kobiety i mężczyźni, chłopcy i dziewczęta RAZEM przeciw stereotypom płciowym” to także zawiązanie się Antyprzemocowej Sieć Mężczyzn, która pracowała nad Poradnikiem do pracy z chłopcami i młodymi mężczyznami, debaty i konferencje prezentujące wyniki badań nad podręcznikami szkolnymi; warsztaty WenDo dla gimnazjalistek, warsztaty nt. stereotypów płciowych dla gimnazjalizstów, debaty równościowe. Gościliśmy też Jacksona Katza, znanego amerykańskiego edukatora antyprzemocowego, który wygłosił wykład na Uniwersytecie Warszawskim.
Działo się dużo i intensywnie, mamy nadzieję, że to kolejny krok, który przybliża nas do równości i zmniejszenia skali zjawiska przemocy wobec kobiet i dziewcząt.
Feminoteka dziękuje partnerom/ partnerkom projektu za wspólną półtoraroczną pracę. Dziękujemy też programowi Obywatele dla Demokracji za sfinansowanie naszych działań!
Więcej o pozostałych działaniach w projekcie
Projekt realizowany był w ramach Programu „Obywatele dla Demokracji” finansowanego z funduszy EOG.