Praca zbiorowa
Fundacja Feminoteka, Warszawa, 2012
W Polsce nadal trudno jest odróżnić pracownikom i pracodawcom flirt, romans w pracy od molestowania seksualnego. Według psychologów u podstaw zjawiska molestowania seksualnego w miejscu pracy, oprócz czynników indywidualnych, sytuacyjnych i kulturowych, leży poczucie siły, statusu, władzy i dominacji. Zjawisko fascynacji władzą, posiadania władzy, wykorzystywania pozycji władzy, mimo że w Polsce powszechne, nie jest brane pod uwagę przy analizie zjawiska molestowania seksualnego. Często spotykamy się z uwagami: nikt nie jest tak zdesperowany, żeby wykonywać pracę za seks; trzeba mieć swoją godność. Nie pamiętamy przy tym, że nie wszystkich na godność stać, a „władza ekonomiczna jest dla molestowania tym samym, co siła fizyczna dla gwałtu”. To pracodawca, ma obowiązek stworzyć w pracy warunki wolne od dyskryminacji, w tym także od molestowania seksualnego.
Niemal równo rok po aferze z molestowaniem seksualnym w Samoobronie, w Warszawie odbyła się konferencja: „Niemoralne propozycje. Mobbing i molestowanie seksualne na rynku pracy”, przygotowana przez Feminotekę w ramach projektu Gender Index. Niniejsza publikacja zawiera teksty z materiałów konferencyjnych i kilka dodatkowych. Poświęcona jest w całości molestowaniu seksualnemu, ponieważ to nadal nierozwiązany problem. Wg badań CBOS-u z lutego 2007 roku mniej więcej co dziesiąta kobieta pracująca w wieku do 34 lat przyznaje, że była obiektem nieakceptowanego zachowania o podłożu seksualnym ze strony przełożonego. Ponad jedna piąta osób pracujących lub uczących się (22%) przyznaje, że w miejscu pracy lub na uczelni współpracownicy lub koledzy robią nieodpowiednie, naruszające godność uwagi o podtekście seksualnym, np. niestosownie żartują.