• Polski
  • Українська
  • Wesprzyj nas
    Bezpieczne wyjście

    888 88 33 88 Telefon przeciwprzemocowy pn.-pt. 11:00-19:00, sb.-ndz. 10:00-16:00

    888 88 33 88
    Telefon przeciwprzemocowy
    bezpieczne wyjście

    Ślepa na płeć – edukacja równościowa po polsku. Raport krytyczny

    Autorki: Anna Dzierzgowska, Ewa Rutkowska

    Fundacja Feminoteka, Warszawa 2008

    Zadaniem szkoły nie jest tylko przygotowywanie do studiów i do konkurowania na wolnym rynku, lecz przede wszystkim – do aktywnego, dającego poczucie godności i satysfakcji życia w społeczeństwie, które może przybrać różne formy. A to niekoniecznie musi być uwarunkowane wyższymi studiami i produktywnością. Powinniśmy przygotowywać młodych ludzi do życia na miarę ich własnych, różnorodnych ambicji i celów, powinniśmy przygotowywać do życia w otwartym społeczeństwie ludzi wolnych i równych. Społeczność przyszłości to społeczność otwarta (a nie konglomerat narodów), to społeczność spluralizowana (a nie homogeniczna), wielokulturowa (a nie monokulturowa), zindywidualizowana (a nie rodzinocentryczna), laicka (a nie fundamentalistyczna) oraz egalitarna (a nie hierarchiczna). I szkoła powinna przygotowywać do bycia członkiem takiej właśnie społeczności.

    Tymczasem polska szkoła jest narodowa, konserwatywna, unifikująca, a jedyne uznanie dla „różnicy” widać w uznaniu różnicy płci: szkoła socjalizuje bowiem młodzież do zajmowania tradycyjnych ról płciowych.

    Polska szkoła jest najważniejszym i najskuteczniejszym miejscem reprodukcji patriarchatu: dziewczynki już od „zerówki” wiedzą, że mają do wykonania pośledniejsze role społeczne, że ich przeznaczeniem jest macierzyństwo, chłopcy wiedzą, że są przeznaczeni do władzy, prestiżu i przygody.

    SPIS TREŚCI
    1. Wstęp
    Oświata, reforma, gender – Magdalena Środa
    2. SYSTEM EDUKACJI W POLSCE – OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA
    3. EDUKACJA, POLITYKA i PŁEĆ
    Mroczne miesiące
    Planowana reforma a gender mainstreaming
    O (nie) wprowadzeniu powszechnej edukacji seksualnej
    4. OPISY PRZYPADKÓW
    5. ANKIETA NA TEMAT GENDER MAINSTREAMINGU W SZKOŁACH
    6. DOBRE PRAKTYKI
    7. PUBLIKACJE
    8. PODSUMOWANIE
    9. KOMENTARZ
    Gender zepchnięty w sferę milczenia Piotr Laskowski
    10. NOTY O AUTORKACH I AUTORZE

    Bądź z nami na
    bieżąco!

    Zapisz się do newslettera!
    [mc4wp_form id=122]

    Fundacja Feminoteka
    03-982 Warszawa
    ul. Konrada Guderskiego 3/96

    695 223 184
    [email protected]

    KRS 0000242885
    NIP: 521-33-699-15
    REGON: 140308264

    ING BSK S.A.
    68 1050 1038 1000 0022 9768 3522

    © Copyright 2023 Fundacja Feminoteka | Powered by tdy.pl