cykl koncertów / BYLE DO WIOSNY/ pod matronatem Feminoteki

BYLE DO WIOSNY (2015)

 

 

Kiedy w 2014 roku zapoczątkowany został cykl wydarzeń Byle do wiosny, nikt nie przypuszczał, że inicjatywa spotka się z tak dużym zainteresowaniem miłośników muzyki i sztuki. Odbywający się na przestrzeni jesieni i zimy cykl koncertów, który łączył muzykę i sztukę wizualną, stał się jednym z ważniejszych punktów na artystycznej mapie Łodzi. Podczas siedmiu miesięcy (wrzesień – marzec) w 6. dzielnicy wystąpili: Łukasz Jastrubczak, Daniel Brożek (Czarny Latawiec), Hubert Wińczyk, Piotr oraz Mikołaj Tkacz, Konrad Gęca, Patryk Daszkiewicz oraz bracia Matej i Jakub Frank.

 

 

Ubiegłoroczna edycja skupiała się na męskiej twórczości. Rok 2015 przynosi zmianę i zamierza stanowić kontrast do Byle do wiosny 2014. Tym razem zaproszone zostały artystki skupiające się na muzyce i sztukach audiowizualnych oraz wizualnych, aby ukazać ich podejście do eksperymentów dźwiękowych, często odmienne od męskiego. To również próba nawiązania do Her Noise, projektu mającego na celu zaprezentowanie różnorodnego odbioru muzyki i sztuki, patrząc przez pryzmat płci. W 2005 roku Kim Gordon wraz z Juttą Koether, Emmą Hedditch, Christiną Kubisch, Kaffe Matthews i Hayley Newman stworzyły wystawę poświęconą przecięciu sztuki i muzyki. Oprócz występów i wystaw przygotowano także materiały filmowe, dyskusje oraz panele i wywiady. Wykorzystywanie dźwięku jako medium jest także punktem wyjściowym dla tegorocznej edycji Byle do wiosny, podczas której wystąpią utalentowane i uznane artystki: Anna Zaradny, Martyna Poznańska, Katarzyna Justka czy Olga Szymula.

 

Wybrane postacie nie są osobami przypadkowymi. To często absolwentki studiów ukierunkowanych na sztuki wizualne, laureatki wielu konkursów i przeglądów artystycznych, uczestniczki światowych festiwali oraz osoby współpracujące z galeriami, muzeami i teatrami. Stąd potrzeba prezentacji ich twórczości w miejscu wyjątkowym, skupionym na sztuce – Muzeum Sztuki. Ich działania to wizualne i muzyczne performance, ale też filmy połączone z granym przez nie dźwiękiem. Zaproszeni goście tworzą muzykę awangardową i eksperymentalną, opierającą się na brzmieniach wytwarzanych za pomocą urządzeń elektronicznych, dla których wspólnym mianownikiem jest prąd i to, co można z jego udziałem stworzyć. W Polsce i na świecie muzyka noise to dziedzina zdominowana przez mężczyzn. Tegoroczna odsłona festiwalu chce to zmienić, zapraszając do tej edycji kobiety. Innym jej celem, jest też zaprezentowanie mieszkańcom Łodzi (choć nie tylko), że warto interesować się sztuką współczesną, łączącą muzykę i formy wizualne.

 

Byle do wiosny” to seria wydarzeń, które próbują odpowiedzieć na kilka pytań:

  • Co znajduje się między muzyką a sztukami wizualnymi?
  • Czy bycie artystą sztuk wizualnych i brak edukacji muzycznej przekłada się na rodzaj granego dźwięku, czy jest czynnikiem ograniczającym artystę czy wartością dodatnią, poszerzającą pole działań muzycznych?
  • Czy warstwa dźwiękowa tej muzyki ma w sobie więcej eksperymentu? Czym są muzyczne działania performatywne?

 

logo lodz

Kurator: Joanna Szumacher

Miejsce: Muzeum Sztuki w Łodzi, ul. Więckowskiego 36, 90-734 Łódź

Bilety: 8 zł

Czas: 20 listopada 2015, piątek, g. 19.00

Patronat Medialny: Feminoteka, FYH, Glissando, Miej Miejsce, Radio Żak, Plaster, Trzecia Fala

Biogramy artystek:

 

/Październik (30.10.2015)/

 

Katarzyna Justka

Na co dzień mieszka w Berlinie, gdzie tworzy performance oparte na świetle i dźwiękach. Jej twórczość skupia się wokół energii elektrycznej. Uznana w kraju i za granicą artystka współpracuje z licznymi teatrami, galeriami oraz klubami. Występowała na festiwalach Transvisualia, FreeFormFestival, Unsound, Warsaw Electronic Festival, Piksel in Norway, Electrovision London. Jej występy oraz prace można było podziwiać także w Galerii Zachęta czy w Teatrze Rozmaitości w Warszawie i Volksbühne w Berlinie.

facebook

tumblr

 

/Listopad (20.11.2015)/

 

Paulina Miu Zielińska

Do swojej twórczości wykorzystuje nagrania terenowe rejestrowane w przestrzeni miejskiej, na bagnach i w lasach. Jest śpiewaczką, performerką, kompozytorką muzyki do spektakli oraz wystaw, aktorką teatru Węgajty oraz współzałożycielką polsko-niemieckiej grupy artystycznej KUZKA, w której tworzy razem z Janem-Tage Kühlingiem. Prowadzi również zajęcia wokalne oraz warsztaty kreatywnej pracy z głosem Śpiewoluby i w ramach Pracowni Głosu Wędrującego.

soundcloud

 

/Grudzień (18.12.2015)/

 

Anna Zaradny

Jej artystyczna działalność skupia się wokół sztuk wizualnych i dźwiękowych. Kompozytorka utworów muzyczno-przestrzennych i muzyki do spektakli, improwizatorka, autorka instalacji i obiektów, a także animatorka festiwali muzycznych, w tym Musica Genera Festival w Szczecinie. Absolwentka dyrygentury i teorii muzyki w Akademii Muzycznej w Poznaniu, obecnie mieszka w Warszawie. W swojej dyskografii posiada nagrania przygotowane wspólnie z Tonym Buckiem, Robertem Piotrowiczem, Burkhardem Stanglem. W ramach festiwalu Ad Libitum dzieliła scenę z Pierrem Jodlowskim i Cezarym Duchnowskim. Występowała także na Copenhagen Jazz Festival, In Between w Chicago, All Ears w Oslo, Unsound Festival w Nowym Jorku czy What is music? w Melbourne.

portfolio

 

/Styczeń (01. 2016)/

 

Martyna Poznańska

Ukończyła Sztukę Dźwięku na University of The Arts London, obecnie studiuje dźwięk na UdK w Berlinie. Uczestniczyła w Laboratorium Głosu Olgi Szwajgier oraz w przeróżnych warsztatach dźwiękowych, w tym prowadzonych przez Meredith Monk. W 2012 roku wydała debiutancki album Hoarse Whisper, do którego w 2013 roku dodała także Listening East i Unknown Numbers (album Listening East powstał przy dofinansowaniu z środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego). Tworzyła też warsztaty poświęcone nagraniom terenowym (field recording), przygotowała ścieżkę dźwiękową do choreografii A Hint of Wasabi dla Adugna Dance Company w Playmouth w Wielkiej Brytanii, przy której współpracowała z wybitnym kompozytorem Jamiem Hamiltonem. Zaangażowana w ruch muzyki eksperymentalnej Muzykoterapia w Krakowie, jest także autorką instalacji przygotowanych na potrzeby festiwalu Spor w Aarhus w Danii (2013 r.). W swojej twórczości stara się uczulić odbiorców na hałas w przestrzeni miejskiej oraz uświadamiać ich, że warto redukować jego natężenie w otaczającej nas rzeczywistości.

portfolio

 

/Luty (02.2016)/

 

Olga Szymula

Pochodząca z Gdańska artystka swoją edukację rozpoczęła na Wydziale Filozofii. Brała udział w różnych projektach, w tym w Chórze Kobiet autorstwa Marty Górnickiej i Aleksandry Gryki czy Encumbrance Zbigniewa Karkowskiego. Obecnie tworzy muzykę elektroakustyczną i organizuje performance. W swojej muzyce łączy chwytliwe melodie oraz abstrakcyjne pejzaże dźwiękowe, do których często dodaje również szeroko pojęty hałas. W 2014 roku wytwórnia Death Carnival Records z Francji wydała album Kodomo No Hi, który nagrała razem z Piotrem Cisakiem i Pawłem Oleksińskim.

soundcloud

vimeo

 

/Marzec (03. 2016)/

 

Aleksandra Grünholz

Jest absolwentką Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, właścicielką studia graficznego Studio Chaotyczne, graficzką czasopisma M/I Kwartalnik muzyczny wydawanego przez niezależną oficynę MonotypeRecords, oraz producentką muzyczną tworzącą pod pseudonimem We Will Fail. Nakładem MonotypeRec. ukazały się jej dwa wydawnictwa: Verstörung i Verstörung 2.0. W czasach studenckich współtworzyła artystyczną grupę OKO, która skupiała się na performance i audioperformance oraz filmach. Studentka Leszka Knaflewskiego. W swojej muzycznej twórczości wykorzystuje nagrania terenowe.

soundcloud

https://www.facebook.com/events/1658287421094510/

 


Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *