• Polski
  • Українська
  • Wesprzyj nas
    bezpieczne wyjście

    888 88 33 88 Telefon przeciwprzemocowy pn.-pt. 11:00-19:00

    888 88 33 88
    Telefon przeciwprzemocowy
    bezpieczne wyjście

    Zastosowanie nowego prawa w sprawie przestępstwa zgwałcenia

    nowa definicja gwałtu jak stosować prawo

    Z zadowoleniem przyjmujemy fakt, iż polski parlament podjął kwestię nowelizacji artykułu 197 i kolejnych kodeksu karnego, która rozszerza definicję przestępstwa zgwałcenia. Stanowi to ważny krok w kierunku, który rozumienie przemocy seksualnej opiera na zgodzie lub jej braku, oraz dostosowania przepisów do Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej (konwencja stambulska). Wzywamy do skutecznego stosowania nowego prawa zgodnie z międzynarodowymi konwencjami, w celu eliminacji przemocy ze względu na płeć, oraz do podejścia uwzględniającego traumę osób dotkniętych taką przemocą. Jednocześnie oferujemy nasze wsparcie i ekspertyzę w tym procesie.

    Interpretacja nowej definicji gwałtu

    Zwracamy uwagę, że statystyki dotyczące postępowań i wyroków w sprawach przemocy seksualnej[1] jednoznacznie obalają wszelkie mity o rzekomym nadużywaniu prawa do składania fałszywych oskarżeń. Wręcz przeciwnie – dobitnie uwidaczniają skalę problemu i brak skutecznej kryminalizacji gwałtu.

    Przypominamy, że przemoc seksualna jest przejawem władzy poprzez naruszenie integralności cielesnej i autonomii seksualnej, a gwałt, jako narzędzie dominacji, jest zarówno konsekwencją, jak i czynnikiem napędzającym nierówność płciową, ze szkodą dla kobiet i dziewcząt.

    Wzywamy wszystkich profesjonalistów zaangażowanych w prowadzenie spraw dotyczących przemocy seksualnej – funkcjonariuszy organów ścigania, prawników, sędziów – do interpretacji pojęcia innego sposobu mimo braku zgody w kontekście przestępstwa zgwałcenia i przemocy seksualnej, która:

    • uwzględnia wpływ traumy (przeciwdziałając powszechnym, stronniczym, seksistowskim i pozbawionym wrażliwości ocenom reakcji osób, które doświadczyły przemocy, które błędnie utożsamiają mechanizmy przetrwania ze zgodą) oraz jest zgodna z analizą prawa karnego, zgodnie z którą zgoda powinna być dobrowolna, świadoma i jednoznaczna;
    • jest zgodna z postanowieniami konwencji stambulskiej[2] oraz Konwencji w sprawie likwidacji wszelkich form dyskryminacji kobiet (CEDAW)[3], których Polska jest sygnatariuszką, a także z uwzględnieniem nadchodzącej transpozycji unijnej Dyrektywy w sprawie przeciwdziałania przemocy wobec kobiet[4];
    • opiera się na analizach krajowego i międzynarodowego prawa karnego, przypominając o konieczności rozumienia zgody również w kontekście osoby, która doświadczyła przemocy – zarówno w prywatnej przestrzeni domowej (co ma szczególne znaczenie w przypadku przemocy seksualnej ze strony sprawców znanych osobie, która doświadczyła przemocy), jak i w szerszych okolicznościach przymusu (co jest istotne zwłaszcza dla osób, które znajdują się w sytuacjach dyskryminujących, niebezpiecznych lub niestabilnych, takich jak kobiety o różnym statusie migracyjnym, w tym migrantki, osoby ubiegające się o azyl, uchodźczynie czy osoby bezpaństwowe, kobiety w kryzysie bezdomności lub niestabilnej sytuacji mieszkaniowej, osoby pracujące bez zabezpieczeń socjalnych, pracownice seksualne oraz osoby o zróżnicowanej tożsamości płciowej, orientacji seksualnej i cechach płciowych (SOGIESC));
    • uwzględnia fakt, że gwałt jest często popełniany przez sprawców stosujących różne taktyki izolacji i dezorientacji osoby doświadczającej przemocy – przed, w trakcie[5] i po zgłaszanym akcie przemocy[6] – co osłabia jej sprawczość i pewność, że może wyraźnie zakomunikować, zamanifestować i udowodnić brak zgody;
    • konsekwentnie koncentruje się na intencji sprawcy do ignorowania lub negowania sprawczości osoby ocalałej – niezależnie od tego, jak jasno lub subtelnie jest ta intencja wyrażona – unikając jakiejkolwiek hierarchizacji przestępstw, która sugerowałaby, że brak zgody osoby ocalałej w pewnych sytuacjach ma mniejsze znaczenie.
    • świadomi, że sformułowanie w znowelizowanym prawie „w inny sposób mimo braku zgody” może – w zależności od sposobu interpretacji – utrwalać błędne i szkodliwe oczekiwania dotyczące tego, co osoby ocalałe powinny zrobić, aby wykazać brak zgody;
    • mający na uwadze powszechne, stronnicze normy społeczne, szkodliwe stereotypy płciowe oraz mity na temat gwałtu – narracje, które często obarczają winą osoby, które doświadczyły przemocy i przyczyniają się do ich stygmatyzacji oraz uciszania w kwestiach przemocy seksualnej;
    • czerpiący z doświadczeń innych krajów europejskich, ich sukcesów i porażek w skutecznej kryminalizacji gwałtu i przemocy seksualnej w oparciu o brak zgody, które pokazują, że bez głębszej transformacji patriarchalnych norm – zarówno formalnych, jak i nieformalnych – tolerujących przemoc wobec kobiet, samo prawo może okazać się niewystarczające.

    [1] W niektórych prokuraturach od 90% do 100% spraw dotyczących przemocy seksualnej jest umarzanych na etapie postępowania przygotowawczego. W skali kraju zapada rocznie około 650 wyroków skazujących za gwałt. Źródło: Rada Europy, GREVIO, Poland Baseline Evaluation Study, 2021.

    [2] Artykuł 36, który stanowi, że „Zgoda musi być wyrażona dobrowolnie jako rezultat wolnej woli osoby, ocenianej w kontekście okoliczności towarzyszących”, wraz z jego Raportem Wyjaśniającym CETS 210, który precyzuje między innymi, że „ocena dowodów uwzględniająca kontekst (…) nie może opierać się na założeniach dotyczących typowego zachowania w takich sytuacjach” oraz że należy „zapewnić, aby interpretacja przepisów dotyczących gwałtu oraz jego ściganie nie były kształtowane przez stereotypy płciowe i mity na temat seksualności kobiet i mężczyzn”.

    [3] W szczególności artykuły 1–3 i 5a oraz ogólne rekomendacje nr 19 i nr 35 dotyczące przemocy wobec kobiet oraz nr 28 dotycząca obowiązków państwa, zgodnie z którymi zgoda w kontekście prawa karnego dotyczącego przemocy seksualnej musi być wyrażona dobrowolnie, jako rezultat wolnej woli osoby, ocenianej w kontekście okoliczności towarzyszących.

    [4] W szczególności w preambule, w ustępie 48, przypominającym, że wykorzystywanie zachowań seksualnych osób, które doświadczyły przemocy jako dowodu „może utrwalać szkodliwe stereotypy dotyczące ofiar i prowadzić do wtórnej wiktymizacji”; w ustępie 64, podkreślającym, że „traumatyczny charakter przemocy seksualnej, w tym gwałtu, wymaga szczególnie wrażliwej reakcji ze strony odpowiednio przeszkolonego i wyspecjalizowanego personelu”; oraz w artykułach: 26, wzywającym do zapewnienia specjalistycznego wsparcia dla ofiar przemocy seksualnej, i 35, nakazującym podjęcie szczególnych działań zapobiegających gwałtom oraz promujących centralną rolę zgody w relacjach seksualnych, wynikającą z fundamentalnego prawa do integralności seksualnej i autonomii cielesnej.

    [5] Na przykład poprzez manipulację, mającą na celu stworzenie fałszywego poczucia bezpieczeństwa u ofiary.

    [6] Na przykład poprzez gaslighting, gdzie zarówno osoba ocalała, jak i ewentualnie zainteresowane strony, takie jak władze, sugerują zgodę tam, gdzie jej nie ma.

    Wzywamy do wdrożenia prawa w sposób, który zapewni osobom, które doświadczyły przemocy, odpowiednią przestrzeń i bezpieczeństwo poprzez udzielanie im wsparcia w procesach sądowych oraz zagwarantowanie im sprawiedliwego dostępu do wymiaru sprawiedliwości, z poszanowaniem ich praw. Musi to opierać się na kompleksowej poprawie systemu ochrony osób ocalałych z przemocy ze względu na płeć (GBV), który rzeczywiście stosuje podejście skoncentrowane na osobie ocalałej i znacząco zwiększa dostęp do usług pomocowych.

    Dysponujemy wieloletnią praktyką i wiedzą ekspercką w zakresie pracy z osobami ocalałymi z przemocy seksualnej, którymi jesteśmy gotowi i chętni dzielić się ze wszystkimi sektorami zawodowymi, aby zapewnić skuteczne stosowanie nowego prawa. Organizowaliśmy i nadal prowadzimy szkolenia dla przedstawicieli sektora zdrowia, pomocy społecznej, organów ścigania oraz wymiaru sprawiedliwości. Jesteśmy również gotowi wnosić opinie eksperckie w postępowaniach sądowych lub wspierać wdrażanie prawa w każdy inny pomocny sposób.

    Zależy nam w szczególności na rozwijaniu współpracy z Polską Policją, prokuraturą, sądami, Ministerstwem Sprawiedliwości, Krajową Szkołą Sądownictwa i Prokuratury, organizacjami samorządowymi adwokatów i radców prawnych.

    Zobacz inne aktualności

    Bądź z nami na
    bieżąco!

    Zapisz się do newslettera!

    Fundacja Feminoteka
    03-982 Warszawa
    ul. Konrada Guderskiego 3/96

    695 223 184
    [email protected]

    Bądź w kontakcie! Zapisz się na newsletter

    Chcesz nasze materiały? Zamów paczkę

    Przekaż 1,5% naszej organizacji

    KRS 0000242885
    NIP: 521-33-699-15
    REGON: 140308264

    ING BSK S.A.
    68 1050 1038 1000 0022 9768 3522

     

    © Copyright 2023 Fundacja Feminoteka | Powered by tdy.pl