• Polski
  • Українська
  • Wesprzyj nas
    bezpieczne wyjście

    888 88 33 88 Telefon przeciwprzemocowy pn.-pt. 11:00-19:00

    888 88 33 88
    Telefon przeciwprzemocowy
    bezpieczne wyjście

    Wytyczne Prokuratora Generalnego w zakresie przeciwdziałania przemocy wobec kobiet a zalecenia ONZ dla Polski – komentarz ekspertki z Femicide in Poland

    Na początku marca 2023 roku Specjalna Sprawozdawczyni ONZ ds. przeciwdziałania przemocy wobec kobiet odwiedziła Polskę, aby ocenić, jak w naszym kraju przestrzega się praw kobiet, przeciwdziała przemocy ze względu na płeć i czy są w tym zakresie wdrażane odpowiednie polityki antyprzemocowe. W maju 2024 roku ukazał się raport ONZ dot. Polski z zaleceniami w obszarze przemocy wobec kobiet i dziewcząt dla naszego kraju

    Jak się mają do tego  wytyczne Ministra Sprawiedliwości i Prokuratora Generalnego dla prokuratorów z 9 sierpnia 2024 roku? Ile z zaleceń zostało wprowadzonych w życie, a ile pominięto? Czy Polska spełnia międzynarodowe standardy w zakresie przeciwdziałania przemocy wobec kobiet? Czy Polska robi wszystko, aby skutecznie zapobiegać kobietobójstwom?

    Warto wiedzieć

    ONZ od 2015 roku apeluje do wszystkich państw członkowskich o stworzenie na poziomie instytucjonalnym baz danych dotyczących zabójstw kobiet i kobietobójstw.

    Polska od 1 sierpnia 2015 roku związana jest postanowieniami Konwencji stambulskiej, która nakazuje jej zbieranie danych o różnych formach przemocy wobec kobiet i przemocy domowej.

    W listopadzie 2024 wyszedł również raport ONZ dotyczący kobietobójstw. Wśród państw Europy Polska to wciąż biała plama – puste miejsce bez żadnych danych. Nie wiemy, ile kobiet oficjalnie ginie w wyniku kobietobójstwa w naszym kraju. Dlaczego? Nie prowadzi się baz danych z uwzględnieniem płci pokrzywdzonej. Organy nie są w stanie dostarczyć ich na poziomie krajowym. Nie wysyłamy również sprawozdań do Biura Specjalnej Sprawozdawczyni ONZ, nie ma urzędowych danych o kobietobójstwach.

    Biorąc pod uwagę te okoliczności nie dziwi fakt, że w wytycznych dla prokuratorów nie powołano się na żadne statystyki, dane sądowe, prokuratorskie czy policyjne z ostatnich lat, dotyczące liczby przypadków przemocy wobec kobiet i przemocy domowej, w tym ze skutkiem śmiertelnym.

    Brak jest przepisów wyróżniających ten typ zabójstwa. Polski ustawodawca nie odróżnia osobnych  znamion kobietobójstwa. Brak typizacji i brak znamion nie może usprawiedliwiać braku reakcji po stronie państwa, które ma obowiązek działać. Żeby działać i przeciwdziałać przemocy wobec kobiet ze skutkiem śmiertelnym musi wiedzieć, z jaką skalą przestępczości się mierzy. Musi zacząć zbierać dane dotyczące zabójstw z uwzględnieniem perspektywy płci jak inne państwa Europy.

    Komentarza eksperckiego, co do zgodności wytycznych Prokuratura Generalnego nr 2/24 w sprawie zasad postępowania prokuratury w zakresie przeciwdziałania przemocy domowej z zaleceniami ONZ dla Polski  i rekomendacji udzieliła nam  Alicja Serafin z think-thanku Femicide in Poland

    Misją projektu Femicide in Poland  jest wypełnienie luki w danych dotyczących zabójstw ze względu na płeć w Polsce i pokazanie konieczności wprowadzenia zmian prawnych w zakresie przeciwdziałania przemocy wobec kobiet. Projekt ma również na celu zbudowanie społecznej świadomości wokół skali zabójstw kobiet ze względu na płeć i budowanie wrażliwości do nazywania ich po imieniu: kobietobójstwami.

    Poczytaj więcej o zaleceniach Specjalnej Sprawozdawczyni ONZ dla Polski

    W zakresie ochrony i wsparcia kobiet pokrzywdzonych przemocą domową zaleca się Polsce

    1. Podnosić społeczną świadomość w zakresie istniejących ośrodków pomocowych i środków ochrony dostępnych dla pokrzywdzonych przemocą domową;
    2. Pilnie zapewnić wystarczającą liczby ośrodków pomocowych finansowanych przez państwo, w tym ośrodków kryzysowych dla pokrzywdzonych gwałtem zgodnie z dyrektywą Unii Europejskiej w sprawie praw ofiar oraz wspierać organizacje pozarządowe oferujące schronienie i inne formy wsparcia pokrzywdzonym przemocą;
    3. Przeprowadzać regularnych kontrole bezpieczeństwa, w celu zwiększenia środków ochrony w schroniskach;
    4. Szkolić i zapewniać środki wszystkim podmiotom zaangażowanym w ośrodki kryzysowe Identyfikować pokrzywdzone z grupy ryzyka oraz opracować praktyczne i skuteczne mechanizmy antyprzemocowe, aby osoby zagrożone doświadczeniem przemocy lub mające szczególne potrzeby mogły otrzymać potrzebne im wsparcie i uwagę;
    5. Zapewniać skuteczność realizacji  nakazów ochrony i natychmiastowego wydawania pilnych nakazów ochrony;

    W zakresie zbierania danych o przemocy wobec kobiet zaleca się Polsce:

    1. Ustanowić mechanizm w celu zbierania wiarygodnych i wyselekcjonowanych danych dotyczących przemocy wobec kobiet i dziewcząt, ze szczególnym uwzględnieniem zabójstw ze względu na płeć, kobietobójstw i samobójstw kobiet.
    2.  Stworzyć wspólny dla wszystkich organów system z danymi. System ma uwzględniać dane minimalne: wiek, płeć, tożsamość płciową, pochodzenie etniczne, status rezydenta i określać, jaka była relacja między pokrzywdzoną a sprawcą.
    3. Ustanowić procedury zbierania danych i przekazywania informacji o jakichkolwiek podejrzanych śmierciach kobiet, które mogą być efektem przemocy domowej, tak aby zapobiegać potencjalnym kobietobójstwom.
    4. Wspierać krajowe media w zakresie wydania wytycznych dotyczących sposobu informowania o ekstremalnych przypadkach przemocy domowej, włączając w to informację jak na nią reagować i gdzie szukać pomocy, aby zwiększać świadomość i wspierać osoby pokrzywdzone w medialnym przekazie.
    5. Poszerzać zakres danych zbieranych przez organy ścigania tak, aby uwzględniały wszystkie formy przemocy wobec kobiet i  wszystkie formy przemocy objęte Konwencją stambulską;

    Należy podkreślić, że wytyczne skierowano do prokuratur. Obejmują one zalecenia na etapie postępowań przygotowawczych, sądowych i wykonawczych. Nadal nie istnieją kompleksowe i międzyinstytucjonalne wytyczne skierowane do wszystkich organów wymiaru sprawiedliwości i wspólny system zbierania danych o zabójstwach kobiet, kobietobójstwach i samobójstwach kobiet na tle przemocy.

    Rekomendacje: Potrzeba stworzenia modelu wytycznych międzyinstytucjonalnych adresowanych nie tylko do prokuratorów, ale do policji, sądów, ośrodków pomocy społecznej. Potrzeba stworzenia spójnego finansowanego przez państwo systemu gromadzenia danych dotyczących zabójstw kobiet, kobietobójstw i samobójstw kobiet na tle przemocy. Działania te należy podejmować uwzględniając wiedzę organizacji trzeciego sektora.

    Co się zmieniło?

    1. Prokurator konsultantem ds. przemocy domowej

    Na podstawie wytycznych Prokuratora Generalnego zalecono utworzenie w każdej prokuraturze rejonowej funkcji prokuratora-konsultanta ds. przemocy domowej. Prokuratorzy ci powinni przejść szkolenia z zakresu prewencji antyprzemocowej. Nie narzucono jednak wprost obowiązku przeprowadzenia takich szkoleń. Nie stworzono podobnej funkcji w sądach czy organach policji.

    Rekomendacja: Stworzenie analogicznej funkcji bądź – wzorem innych państw – jednostek, wydziałów, komórek zajmujących się przemocą wobec kobiet i przemocą domową w sądach i policji. Zapewnienie odpowiednich szkoleń tym jednostkom i pracujących w nich funkcjonariuszom. Poszerzenie definicji rozumienia przemocy o inne jej formy przewidziane przez obowiązującą w Polsce Konwencję stambulską: seksualną, fizyczną, ekonomiczną, psychiczną.

    1. Coroczne podsumowanie przypadków przemocy domowej ze skutkiem śmiertelnym

    Zobowiązano jednostki prokuratury do podawania corocznej informacji o liczbie spraw dotyczących przemocy domowej ze skutkiem śmiertelnym z uwzględnieniem takich kategorii jak: płeć, wiek, relacja wobec sprawcy w chwili śmierci. Zwrócono uwagę na konieczność uwzględniania historii przemocy w relacji, uprzedniego nękania, gróźb.

    Rekomendacja: Rozszerzenie obowiązku podawania informacji na inne organy ścigania. Konieczność prowadzenia bieżącego monitoringu i oceny ryzyka (risk assessment) przez organy, zespoły w ramach procedury Niebieskiej Karty i innych prowadzonych postępowań. Konieczność wprowadzenia rekomendowanych przez ONZ, bardziej szczegółowych filtrów w zbieraniu danych o zabójstwach (tożsamość płciowa, pochodzenie etniczne, przynależność do mniejszości czy bycie uchodźczynią, migrantką lub posiadanie innej wrażliwej cechy). Inne państwa już w tej chwili wprowadzają dokładniejszą perspektywę intersekcjonalną w zakresie zbierania danych.

    1. Kobietobójstwa i zabójstwa suicydalne

    Zobowiązano prokuratorów do odnotowywania liczby spraw, w których doszło do zabójstwa suicydalnego lub jego próby. Zabójstwo suicydalne polega na usiłowaniu lub zabiciu osób najbliższych, a następnie popełnieniu samobójstwa. W prasie błędnie bywa nazywane samobójstwem rozszerzonym.

    Dlaczego jest to błąd? Mówiąc o samobójstwie, skupiamy się na samobójcy, tracąc z horyzontu fakt, że popełnił on wcześniej zabójstwo. W ten sposób pozbawia się podmiotowości osoby przez niego zamordowane, a skupia tylko na sprawcy.

    Rekomendacja: Rozszerzenie obowiązku zbierania danych o kobietobójstwach i zabójstwach suicydalnych na pozostałe organy – policję i sądy. Organizacja szkoleń dla organów z zakresu prewencji przemocy wobec kobiet pod kątem zapobiegania kobietobójstwom suicydalnym.

    1. Brak międzyinstytucjonalnego systemu zbierania i wymiany danych o kobietobójstwach

    W żaden sposób nie opisano, jak w proces zbierania danych mają zostać włączone inne organy (sądy, policja). Bez wzajemnej wymiany danych na lini policja-prokuratura-sąd zebrane informacje będą miały charakter wycinkowy i niespójny. Należy też zauważyć, że roczna informacja statystyczna nie jest monitoringiem stałym, do którego zobowiązuje Polskę Konwencja stambulska i o którym mowa w Zaleceniach ONZ.

    Rekomendacja: Stworzenie stałego międzyinstytucjonalengo systemu zbierania danych o zabójstwach kobiet, kobietobójstwach i przypadkach samobójstw kobiet na tle przemocy. Monitorowanie czynników ryzyka i pojawiających się trendów w zakresie przemocy wobec kobiet. Powołanie zespołu eksperckiego ds. przeciwdziałania przemocy wobec kobiet ze skutkiem śmiertelnym.

    1. Tylko przemoc domowa? Brak uwzględnienia innych form przemocy i perspektywy kobiet z grup ryzyka.

    Polska ma obowiązek monitorować i zapobiegać wszelkim formom przemocy wobec kobiet i przemocy domowej. Tymczasem w wytycznych nie uwzględniono innych niż przemoc domowa form przemocy wymienionych przez konwencję stambulską: seksualnej, ekonomicznej, fizycznej czy psychicznej. Nie wspomina się o płciowym (genderowym) charakterze przemocy domowej, która w szczególnym stopniu dotyka kobiety. Nie uwzględniono perspektywy i sytuacji kobiet należących do szczególnych grup ryzyka w Polsce, wymienionych w raporcie ONZ:

    • kobiet z mniejszości romskich,
    • uchodźczyń, migrantek,
    • kobiet LGBTI+,
    • obrończyń praw człowieka.

    Perspektywę kobiet z niepełnosprawnością porusza się tylko częściowo (punkt 20, 24 wytycznych PG). Jak podkreśla raport ONZ z 2024 roku, polskie polityki są ślepe (gender-blinded) wobec faktu, że to kobiety są w największej grupie ryzyka doświadczenia w swoim życiu przemocy ze względu na płeć.

    Rekomendacja: Przemoc wobec kobiet to nie tylko przemoc domowa. Należy uwzględnić fakt, że przemoc ma charakter płciowy i kobiety znajdują się grupie ryzyka. Konieczne jest włączenie perspektywy intersekcjonalnej, uwzględniającej grupy szczególnie wrażliwe na zagrożenie przemocą.

    1. Brak zdefiniowania kobietobójstwa i przemocy wobec kobiet

    W wytycznych, podobnie jak w ustawodawstwie polskim, wciąż brakuje definicji kobietobójstwa jako oddzielnego typu zabójstwa oraz bezpośredniego odniesienia do pojęcia przemocy wobec kobiet (obecnie odnosi się do niego tylko Konwencja stambulska). Polski ustawodawca definiuje tylko przemoc domową,  Tymczasem ochrona przed przemocą wobec kobiet powinna obejmować zarówno sferę publiczną, jak i prywatną i uwzględniać sytuacje szczególnego ryzyka, w których życie kobiet jest zagrożone.

    Rekomendacja: Konieczna jest typizacja kobietobójstwa lub zabójstwa ze względu na płeć i zdefiniowanie jego znamion w ustawie. W ten sposób uwidoczni się tę, niewidzialną dla systemu, formę przemocy. Pozwoli to również stworzyć odpowiednie ramy, mechanizmy i systemy zbierania danych dotyczących zabójstw kobiet, kobietobójstw i samobójstw na tle przemocy wobec kobiet.

    Bądź z nami na
    bieżąco!

    Zapisz się do newslettera!

    Fundacja Feminoteka
    03-982 Warszawa
    ul. Konrada Guderskiego 3/96

    695 223 184
    [email protected]

    KRS 0000242885
    NIP: 521-33-699-15
    REGON: 140308264

    ING BSK S.A.
    68 1050 1038 1000 0022 9768 3522

    © Copyright 2023 Fundacja Feminoteka | Powered by tdy.pl